Amikor egy kliens coachot választ, olyan szakembert szeretne maga mellé, aki tapasztalt, fejleszti önmagát, állandóan mélyíti az ismereteit és ezzel a megfelelő támogatást tudja nyújtani a számára. Ha tetszik, ha nem, egy coachnak képeznie kell önmagát – ez jogos követelmény -, hiszen a jól bevált módszereket is időnként frissíteni kell, meg kell spékelni új ismeretekkel. Ez a fejlődés mozgatórugója.

A piac ma számtalan képzési lehetőséget nyújt arra, hogy fejlesszük a tudásunkat. Van olyan, amelyen a gyakorlást állítják a fókuszba a kezdő, még nem kellően magabiztos coachok számára, de akad olyan is, ahol a rutinos coachok saját tapasztalataikat megosztják, kicserélik egymással. Lehet tanulni eszközökről,  amelyekkel a coachee esetleges elakadásán tudunk lendíteni, vagy amikor az kívánjuk elérni, hogy helyzetére más szemszögből is rálásson. Járhatunk szupervíziós csoportokba, hogy saját nehézségeinket oldjuk, és még sorolhatnánk.

A gyökerekhez azonban kevesen térnek vissza. Vagyis a sporthoz, hiszen a coachingot egy teniszedző találta fel és fejlesztette ki, hogy versenyzőinek mentális segítséget nyújtson a nehéz helyzetekben. A módszer annyira sikeres lett, hogy a profitorientált üzleti élet szereplői azonnal lecsaptak rá, míg a sportban feledésbe merült. Az eszközkészlete a for-profit szféra igényei szerint fejlődött tovább, pedig még volna mit tanulni a sportolóktól. Az ott szerzett tapasztalatokkal és a versenyzői kihívásokra adott válaszokkal a sport világ szereplői is visszatérhetnek ehhez a fejlesztő és támogató módszerhez.

Ez a felismerés hívta életre a sport coachingot, amely az egyetlen olyan coaching folyamat, amelyet mindig fizikai teljesítmény kísér, vagyis a test, a lélek és a szellem összhangja szükséges a sikerhez. Ebben az esetben a végeredmény szinte mindig mérhető: centiméterekben, másodpercekben, kilókban, gólokban, találatokban stb. Mivel nincs sportteljesítmény és eredmény a sportoló, az edző, a masszőr, a sportvezető, a technikai háttér irányítója, a menedzser, sőt sok esetben még a szülők nélkül sem, így a sport coachingra  a sportvilág összes szereplőjének szüksége van.

Ez a fajta fizikai háttér hiányzik a business és a life coaching célcsoportja esetében, ám ők mégis egyre gyakrabban keresnek sport coachot nehézségeik megoldására. Az üzletemberek esetében nehéz ezt azzal magyarázni, hogy a trendi, sportos életmód ide is begyűrűzött – bár semmi sem lehetetlen. Sokkal beszédesebb az, mit keresnek. Egy másfajta megközelítést, egy dinamikusabb szemlélet,  a sportolók kitartásának, céltudatosságának mintáját, a megoldási lehetőségek spektrumának szélesítését, a fókuszáltságot. Fontos elem számukra a verseny előtti feszültség oldása, a versenyláz (lámpaláz) legyőzése, a sikeres szereplés (prezentáció, meeting stb.) érdekében a hibázás esélyének minimálisra csökkentése (verseny előtti rutinok kialakítása). A sportból felhasználható minták számát még hosszan sorolhatnánk.

De nézzük két egyszerű példát arra, hogy mi az amit ebből az üzleti élet szereplői is hasznosíthatnak:

  1. A gyorsaság. Bár nem szabad elfelejtenünk, hogy a coaching mindig egy több alkalmas folyamat, azért szükség van benne időnként a váratlan helyzetek azonnali megoldására. A sportolók hatalmas energiákat tudnak mozgósítani egy-egy verseny előtt  egy coach segítségével, ha az erőforrásaik feltárásával tudatosítják magukban, hogy mit tudnak, mire képesek, miben jók, mennyi energiát öltek a felkészülésbe stb. – ez pl.: egy prezentáció, váratlan felkérés, új kihívás esetén nélkülözhetetlen (és igen gyors) mentális energia forrás az üzleti életben is.
  2. Csapatszellem. Az egység, az összetartozás és az alázat diadalát gyakran láthatjuk a csapatsportokban. Ezek azok az esetek, amikor a sztár klubbok ellen hatalmas meglepetést tudnak okozni olyan kiscsapatok, amelyekre senki nem számítana. Alig található a soraikban “nagy név”, az edzőjük sem tartozik a menő trénerek közé, mégis végigverik a mezőny. A Real Madrid labdarúgócsapata évekig nem volt annyira eredményes, amire predesztinálta a sztárokból álló játékos gárda, majd jött egy edző, Zinédine Zidan és a csapat összeállt. A három Bajnokok Ligája győzelem egyértelmű bizonyíték erre. Mi kell ehhez? Egy követhető, hiteles vezető, aki összefésüli az egyes játékosok erősségeit, hiányosságait és képes mindenki számára követhető célokat kitűzni. – Az üzleti életre vetítve: A jól felépített csapat, a sportból átvett csapatszellem kialakítása, a tudatos vezető felépítése gyökeres változást eredményez munkahelyi környezeteben is.
 A sport coaching lehetősége tehát új dimenzió, mint egykor a személyi edzők megjelenése volt, amit akkor “úri huncutságnak” tartottak, ma viszont már nélkülözhetetlen a profi sportban is.

Jelentkezz most ”haladó” Sport Coach képzésünkre!

Haladó sport coach továbbképzés – már végzett coachoknak.

Recommended Posts